Upprättad 99-07-07 av David Belin
Början till byggande av båthamnen och
därefter bildande av Hårte Södra Båtklubb blev när Hans Jervströms båt sjönk i
en sydostlig storm med högvatten mitt i sommaren 1984.
Irma och David tittade ut på morgonen och såg något som rördes i vågorna, det
var Hans båt förtöjningen hade lossnat i fören när en stock kom farande
genom vindrutan med påföljd att den vände aktern mot vågorna vattenfylldes
och gick till botten. När vi väckte Hans och han gnuggat sömnen ur ögonen
samt konstaterat vad som hänt fällde han följande yttrande. Aldrig mer någon
båt här förrän vi har byggt en båthamn.
Den 10 augusti 1985 ansöktes om förhandsbesked för bygglov av en pir. Den 14 oktober fick vi avslag från Länsstyrelsen. Vi kunde överklaga hos Regeringen (Bostadsdepartementet) och det gjordes den 29 oktober.Den 21 november 1985 fick vi fick vi svar dels genom ett telefonsamtal och dels skriftligt att ärendet skulle till kammarätten i Sundsvall. Det dröjde därefter ända till den 15 juni 1987 med ett positivt svar därifrån.
Då började planeringen med att fråga
flera båtägare om intresset för en båthamn vi räknade med ca: 8 stycken.
David fick i uppdrag att gå på "berget" och fråga Arne. Vi var väl
lite tveksamma till hur hans inställning var till ett hamnbygge. Arne tände
direkt på idén och ville omgående gå ner och titta. Vi frågade därefter
alla tänkbara här på den södra sidan, vi blev 20 stycken.
I augusti 1987 fick vi bygglov av en stenpir.
SÖNDAGEN DEN 13 SEPTEMBER 1987 BILDADES HÅRTE SÖDRA BÅTKLUBB PÅ BERGET HOS ARNE OCH EMMA-STINA.
Onsdagen den 16 september 1987 satt Arne
och David ut flukter för båthamnbygget.
Måndagen den 28 september började Harry Larsson med vägen ned till båthamnen
och började därefter att köra sten till piren.
Båtklubbsmedlemmarna arbetade i båthamnen
varannan lördag och söndag med att lägga ut räls som köpts från SJ för 4
000 kronor därefter svetsades rälsarna ihop som underlag för själva
bygget. Två medlemmar ramlade i havet under arbetets gång.
Efter utläggning av räls kördes mera fyllning ut över de nedlagda rälsarna ca:
3 500 kbm. sten därav 750 kbm. från Myckelmyrberget resten från Ranja och
Birger Olssons grustag utan kostnad.
Ansökan om bygglov för klubbrum och
förrådsbyggnad sändes den 1 november 1987.
Bygglov beviljades den 18 januari 1988.
För rensning av hamnbassängen söktes bygglov som beviljades av Östersunds Tingsrätts Vattendomstol den 19 november 1987.
Den 27 november 1987 var 6 klubbmedlemmar
på en sommarstugetomt och avverkade för sågning 40 stockar samt 5 kbm.
massaved. Båkab hade avverkat en ledningsgata på Bengt Collings
skogsskifte. Timret blev liggande så länge att det inte gick att sälja till
något sågverk.
Bengt gjorde då en uppgörelse med Båkab och sedan fick båtklubben virket som
därefter sågades till resningsvirke för klubbhuset vid Nya Snickeriets såg
av David och tre medhjälpare från klubben.
Vintern 1988 snickrade bryggor i Nya Snickeriets lokaler av Arne, Ulf och David. Arne hade ordnat med sponsorer för allt virke till underredet och bryggor.
Den 14 april 1988 upplånade båtklubben 25 000 kronor med Arne som låntagare och David och Sven som borgenärer.
Lördagen den 4 juni 1988 satte vi ut Y-bommarna gjorda av rostfria rör som några av medlemmarna svetsat ihop vid Kvarnmons lokaler. De rostfria rören hade inköpts av Stig Olsson på Fagersta stålverk för 6:25 kr/kg.
Lördagen den 23 juli 1988 avhölls Hårte
Södra Båtklubbs första årsmöte med 13 medlemmar närvarande. På kvällen
inbjöds medlemmar med damer på supé i Hårte gamla skola.
En tipsrunda till båthamnen avslutades med korvgrillning och uppvaktning med
blommor och presenter av klubbens eldsjäl ARNE på hans 60-årsdag.
Båthamnen döptes även den kvällen till MORSBERGSHAMNEN.